بوشهر

سفری زمستانی به استان بوشهر ؛ ازچهارمحل تا جزیره خارک

بوشهر از استان‌های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. این استان با جاذبه‌های گردشگری ویژه‌اش توجه گردشگران را به خود جلب کرده‌ است.

همشهری آنلاین – مریم ورشو: زمستان که می‌رسد سفرها به‌ سمت جنوب اوج می‌گیرد. یکی از این مقاصد بوشهر است. بوشهر طولانی‌ترین مرز مشترک آبی با خلیج‌فارس در جنوب ایران را دارد. راه‌های مختلفی برای رسیدن به بوشهر وجود دارد؛ باید بدانید که استان بوشهر از شمال به قسمتی از خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به فارس، از جنوب و غرب به خلیج فارس و از جنوب‌شرق به قسمتی از هرمزگان محدود است. بنابراین می‌توانید به انتخاب خود از نزدیک‌ترین استان مبدا حرکتتان وارد بوشهر شوید.

بندر دیلم

ما شروع سفر را از خوزستان انتخاب کرده‌ایم تا از شمال بوشهر سفر را آغاز کنیم و در نهایت به جنوب این استان برسیم. هندیجان آخرین شهر خوزستان است که می‌توانید از آن با طی ۶۰ کیلومتر به بندر دیلم یعنی دروازه شمالی بوشهر برسید. در بندر دیلم هم می‌توانید به بازارهای تجاری برای خرید کالاهای ته‌لنجی سری بزنید. ساحل ماسه‌ای دیلم، قلعه حصار، بندر تاریخی حماد، بندر امام حسن(ع)، بازار کویتی‌ها، بازارچه ساحلی و بازار ماهی‌فروشان برخی از دیدنی‌های بندر دیلم است. شنا در دریا، قایق‌سواری، اسب‌سواری، موتورسواری و ماشین‌سواری روی ماسه‌های نرم ساحلی نیز می‌تواند برایتان جذاب باشد.

جاده ساحلی تا بندر گناوه

بعد از بازدید از سواحل بندر امام حسن(ع) در بندر دیلم وارد جاده ساحلی شوید. فاصله بندر دیلم تا گناوه ۶۸ کیلومتر است. در مسیر از روستاهای ساحلی بینک، چاه‌شور و مال قاید می‌گذرید. بازدید از تپه‌های باستانی گناوه، ساحل ماسه‌ای روستای چاهک، بندر ریگ و جزیره میرمهنا، بنای تاریخی برج خان و امامزاده سلیمان‌بن‌علی(ع) و حیات وحش تالاب حله می‌تواند برایتان خاطره‌ساز شود.

دشتستان

بعد از تفریح در سواحل گناوه به سمت دشستان حرکت کنید. فاصله گناوه تا دشتستان ۸۷ کیلومتر است. شبانکاره اولین شهری خواهد بود که به آن وارد می‌شوید. در این شهر و پس از طی مسیر کوهستانی، دریاچه زیبای پشت سد شهید رئیسعلی دلواری در انتظار شما خواهد بود. آتشکده چم‌نرگسی، آبشار زیراه، غار چهل‌خانه، کاخ کوروش دشتستان، کوشک اردشیر، کاروانسرای مشیرالملک، منطقه تاریخی توز، بازار روز و بازار سرپوشیده برازجان و نخلستان‌های سعدآباد از دیدنی‌های دشتستان هستند.

به سوی بوشهر

بعد از گشت‌وگذار در دشتستان به‌ سمت بوشهر حرکت کنید. فاصله بین برازجان مرکز دشتستان تا بوشهر ۶۰ کیلومتر و بزرگراه است. بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر است. این بندر در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا و در منطقهٔ ساحلی خلیج‌فارس واقع شده و برای همین گردشگران زیادی را به‌ سمت خود می‌کشاند. ساحل‌گردی و قایق‌سواری بر امواج خلیج‌فارس و بازدید از بافت تاریخی بوشهر را که به چهارمحل معروف است از دست ندهید. موزه‌های مختلفی نیز در بوشهر وجود دارد. موزه آبزیان دریایی و ادوات صیادی خلیج‌فارس، موزه مردم‌شناسی، موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی برخی از این موزه‌ها هستند. همچنین قبرستان انگلیس‌ها، بندر دلوار و خانه شهید رئیسعلی دلوار، مسجد جامع بردستان، بازار بوشهر، قلعه خورموج دشتی، قبر ژنرال و کوه نمک دشتی از جاذبه‌های این شهر بندری هستند.

بافت قدیمی بوشهر یا چهارمحل

بافت قدیم بوشهر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. با توجه به سبک خاص و  معماری منحصر به‌ فرد، بافت قدیمی بندر بوشهر ارزش گردشگری یافته است. این بافت شامل چهار محله بهبهانی، دهدشتی،  کوتی و شنبدی است. همچنین این بافت تاریخی ۳۸ هکتاری شامل عمارت‌های زیبا مربوط به دو و نیم قرن پیش، بناهای کنسولگری‌ کشورهای مختلف، مراکز مذهبی مانند مساجد، حسینیه و کلیسا، بازار قدیمی و کوچه‌های زیباست که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. جبهه‌ ساحلی‌ بافت‌ قدیم‌ بوشهر در سال‌ ۷۸ در فهرست‌ آثار ملی‌ کشور به‌ ثبت‌ رسیده‌ است.

موزه‌های بوشهر و فرهنگسرای چاهکوتاهی‌ها

بوشهر موزه‌های فراوانی دارد. برای موزه‌گردی اول به موزه آبزیان دریایی و ادوات صیادی خلیج‌فارس در کوی خواجه‌ها و بعد از آن سراغ موزه مردم‌شناسی در خیابان ساحلی جنب اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی بروید. موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در خیابان عاشوری مقصد بعدی شما خواهد بود. موزه دریانوردی بوشهر هم در منطقه نظامی سبزآباد قرار دارد. برای رفتن به این موزه از مسیر خیابان ساحلی زمان کمتری را صرف خواهید کرد. بعد از دیدن قبرستان انگلیسی‌ها هم مسیر را به سمت سه‌راه امامزاده ادامه بدهید تا به موزه دریانوردی برسید. در این موزه اولین ناو جنگی خلیج‌فارس که در زمان ناصرالدین‌شاه به ناوگان دریایی ایران پیوست و «پرسپولیس» نام داشت، نگهداری می‌شود. در مسیر بازگشت از موزه حتما سری به فرهنگسرای چاهکوتاهی‌ها و امامزاده عبدالمهیمن(ع) در همان نزدیکی موزه بزنید. فرهنگسرای چاهکوتاهی‌ها در واقع مدفن یکی از سرداران بزرگ قیام جنوب علیه استعمار است.

قبرستان انگلیس‌ها

گورستان انگلیسی‌ها در منطقه‌ بهمنی بوشهر قرار دارد. این گورستان مدفن تعدادی از نیروها و افسران و سربازان ارتش انگلیس است که در تجاوز سال‌های پس از ۱۸۵۶ میلادی و جنگ جهانی اول در خاک ایران کشته شده‌اند. کشته‌شدگان انگلیسی دفن شده در این قبرستان در نبرد با سرهنگ باقرخان تنگستانی در قلعه ریشهر و همچنین شبیخون‌های رئیس‌علی دلواری به هلاکت رسیده‌اند. این گورستان مربوط به اواخر دوره قاجار است.

بازار قدیمی بوشهر

اگر به بازارگردی علاقه دارید می‌توانید سری به بازار قدیمی بوشهر بزنید. این بازار در زمان قاجار ساخته شده و معماری زیبای آن دیدنی است. بازار طوری ساخته شده‌ است که نور مناسب به داخل آن می‌آید و هنگام بارش برف و باران نیز آب داخل آن نفوذ نمی‌کند. همچنین می‌توانید سوغاتی‌های خود را از این بازار تهیه کنید.

مدرسه سعادت

قدمت مدرسه سعادت یا مدرسه سعادت مظفری به دوره قاجار برمی‌گردد که در خیابان امام و در محله کوتی بوشهر قرار دارد. این مدرسه در سال ۱۲۷۸ تأسیس شده‌ است. این اثر در سال ۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. روز تاسیس این مدرسه یعنی ۱۱ بهمن را روز بوشهر نامیده‌اند و چند سالی است که آن را جشن می‌گیرند.

جزیره خارک

خارگ یا جزیره خارگ در ۳۸ کیلومتری ساحل بندر گناوه و از توابع شهرستان بوشهر است. شما می‌توانید در این جزیره به بازدید کتیبه هخامنشی، امامزاده میرارم، گورستان باستانی، قلعه هلندی‌ها، امامزاده میرمحمد حنیفه، کلیسای نسطوریان بروید.

تنگستان

از بوشهر وارد تنگستان ‌شوید. فاصله بوشهر تا تنگستان۱۲ کیلومتر است. در مسیر رسیدن به اهرم، مرکز شهرستان تنگستان با انواع مزارع تنباکو مواجه می‌شوید. چشمه آبگرم میراحمد اهرم و قلعه زائرخان اهرمی از سران نهضت جنوب علیه استعمار انگلیس دیدنی هستند.

دشتی

بعد از تنگستان به سمت دشتی حرکت کنید. فاصله تنگستان تا دشتی ۱۱۳کیلومتر است. شهرستان دشتی به مرکزیت خورموج در مسیر شهرستان‌های جنوبی استان قرار دارد. در خورموج می‌توانید به قلعه محمد خان دشتی شاعر پرآوازه این دیار سری بزنید. همچنین گنبد نمکی جاشک، آتشکده مند و قلعه سنگی سیرجان از دیگر جاذبه‌های گردشگری دشتی محسوب می‌شوند.

کنگان

بعد از دشتی به سمت کنگان حرکت کنید. فاصله دشتی تا کنگان ۱۰۲ کیلومتر است. این شهر ظرفیت گردشگری بالایی دارد. بندرسیراف، خانه ثروتمندان، قلعه‌شیخ، آرامگاه تاریخی سیراف، آب‌انبار و چشمه آبگرم میانلو از دیدنی‌های کنگان است.

پایان سفر، عسلویه

بعد از کنگان به‌ سمت عسلویه حرکت کنید. فاصله کنگان تا عسلویه۸۳ کیلومتر است. پارک ملی نایبند، چشمه کلات، روستای ساحلی بنود و دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه از دیدنی‌های این شهر هستند.

چگونه به بوشهر برسیم؟

بررسی وسیله‌ها و مسیرهای دسترسی به مقصد پیش از هر سفری ضروری است. برای رفتن به بوشهر در جنوب‌ کشور مسیرهای مختلفی را می‌توان امتحان کرد. در ادامه این مطلب به روش‌های رفتن به بوشهر می‌پردازیم:

سفر هوایی

چنانچه به سفرهای هوایی علاقه‌مند هستید و این نوع سفر برایتان راحت‌تر است، باید بدانید که بوشهر فرودگاه دارد. چنانچه می‌توانید برای خرید بلیت هواپیما هزینه کنید، با توجه به دور بودن موقعیت جغرافیایی بوشهر از بسیاری استان‌ها، انتخاب سفر هوایی گزینه مناسبی به‌ نظر می‌رسد. سفر هوایی به بوشهر، همه روزه از طریق فرودگاه بوشهر توسط ایرلاین‌های مختلف انجام می‌شود، زیرا فرودگاه شهر بوشهر، فرودگاه اصلی استان بوشهر است. اگر پرواز شما تاخیر نداشته باشد، از فرودگاه مهرآباد تهران تا بوشهر حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

همچنین باید بدانید که از فرودگاه اصفهان و فرودگاه مشهد نیز پروازهایی به‌ سمت بوشهر وجود دارد.

سفر جاده‌ای

برای رفتن به بوشهر از مسیر جاده‌ای، هم می‌توان از اتوبوس استفاده کرد و هم، خودروی شخصی.

► سفر با خودروی شخصی

استفاده از خودروی شخصی هم مزایای خود را در سفر دارد، چنانچه با خودروی شخصی قصد سفر به بوشهر را دارید باید بدانید که بوشهر در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا و در منطقهٔ ساحلی خلیج فارس قرار دارد و همسایگان این استان از شمال خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از شرق فارس، از جنوب و غرب خلیج فارس و از جنوب شرق قسمتی از هرمزگان هستند. با توجه به مبدایی که در آن قرار دارید می‌توانید خود را از نزدیک‌ترین راه به این استان برسانید.

اگر ترجیح می‌دهید با خودروی شخصی این مسیر را طی کنید باید بهترین مسیر را برای ورود به این استان انتخاب کنید. معمولا مسافران برای سفر زمینی خود به بوشهر، از طریق بزرگراه خلیج فارس از راه‌های تهران به اصفهان و سپس یاسوج می‌گذرند. باید بدانید که این سفر زمینی طولانی است و زمان می‌برد.  به عنوان نمونه چنانچه از تهران بخواهید به‌ سمت بوشهر حرکت کنید باید بدانید فاصله تهران تا بوشهر ۱۰۴۱ کیلومتر و برای طی کردن این مسیر از طریق حمل و نقل جاده‌ای، حدود ۱۳ ساعت زمان لازم است.

مسیر دیگری هم وجود دارد که حدود ۱۲۱۸ کیلومتر طول دارد و حدود ۱۳ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. این مسیر نسبت به مسیر قبلی طولانی‌تر است. بعد از حرکت از تهران و عبور از اصفهان باید به سمت شیراز حرکت کنید و در طول مسیر، آباده را رد کنید. بعد از رسیدن به شیراز تغییر مسیر دهید و به سوی کازرون حرکت کنید، تا در نهایت به شهر بوشهر برسید.

► سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های سفر است. برای همین بسیاری از افراد به سفر با اتوبوس تمایل دارند. در بسیاری از پایانه‌های شهرهای مختلف به مقصد بوشهر اتوبوس هست…

چنانچه از پایتخت به سمت بوشهر حرکت می‌کنید می‌توانید از پایانه‌های جنوب، غرب و بیهقی خود را به بوشهر برسانید.

► سفر با قطار

اگر به سفر با قطار علاقه‌مند هستید باید مسیرهای ریلی به بوشهر را دنبال کنید. قطار جایگزین مناسبی برای سفر جاده‌ای است، زیرا هم می‌تواند هزینه سفر را کاهش دهد و هم نسبت به سفر جاده‌ای امن‌تر است، اما باید بدانید که برای این نوع سفر، قطاری که مستقیم به بوشهر برود وجود ندارد، بنابراین شما می‌توانید از قطارهای مقصد شیراز یا بندرعباس استفاده کنید و مابقی مسیر را تا بوشهر با تاکسی یا اتوبوس بروید.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *