چهارمحال و بختیاری

وجود ۸۰۰ جاذبه گردشگری در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان دارای ۸۰۰ جاذبه گردشگری است، گفت: همچنین چند تپه تاریخی با قدمت ۸ هزار سال در استان وجود دارد.

مهرداد جوادی ۱۲ مردادماه در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در چهارمحال و بختیاری با حضور سفیر اتریش با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دارای ۸۰۰ جاذبه گردشگری است، اظهار کرد: بافت‌های تاریخی، طبیعی وعشایری موجب شده است که این استان قابلیت گردشگرپذیری در چهار فصل سال را داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: این استان هرساله مقصد گردشگرانی از استان‌های ایران و کشورهای خارجی است، این استان امروزه با داشتن ۴۹ اقامتگاه بوم‌گردی نگین بوم‌گردی است، این استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه هتل، هتل‌آپارتمان و خانه مسافر دارد.

وی با بیان اینکه چند تپه تاریخی با قدمت ۸ هزار سال در چهارمحال و بختیاری، وجود دارد، گفت: ۷۲۸ اثر در استان ثبت ملی شده است، همچنین ۱۲ هزار هنرمند در صنایع‌دستی در استان فعالیت می‌کنند.

جوادی ادامه داد: جاذبه‌های بکر مهم‌ترین مزیت در حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری است، وجود چشمه‌سارها، رودخانه‌های خروشان و منابع آبی یک ظرفیت بزرگ برای گردشگری در بحث تفریح آبی است و پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه‌گذار در این حوزه وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: کوهنوردی، صخره‌نوردی، بانجی جامپینگ، زیپ لاین و رفتینگ از ورزش‌های آبی این استان در حوزه گردشگری است.

حدود ۹۰ درصد نهاده‌های دامی از خارج از کشور وارد می‌شود

در ادامه جلسه امین مالکی مدیر کارخانه تولید خوراک آبزیان فرادانه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۲۷ ناحیه و شهرک صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: ۱.۵ درصد فولاد کشور، ۶۵ درصد نیترات، ۲.۵ درصد سیمان کشور، ۲۵ درصد و ۲۵ درصد ماهیان سردآبی در این استان تولید می‌شود، همچنین ۲۱ هزار راننده در بخش حمل و نقل بار در این استان فعالیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر ما در شدیدترین تحریم‌های اقتصادی از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا روبر هستیم، اما با تلاش‌های صورت گرفته در برخی از محصولات افزایش تولید داشتیم.

مالکی با اشاره به اینکه کشور ما قادر به تولید برخی از مواد اولیه در صنایع و کارخانجات نیستیم، بیان کرد: حدود ۹۰ درصد نهاده‌های دامی از خارج از کشور وارد می‌شود، امکان تولید نهاده‌هایی مانند سویا، کنجاله و ذرت در کشور وجود ندارد  و ما ملزم به واردات هستیم.

مدیر کارخانه تولید خوراک آبزیان فرادانه در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: یکی از مشکلات عمده کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان و ماهیان سردآبی مشکل انتقال ارز در واردات مکمل‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز است، درخواست ما حل این مشکل از طریق کشور اتریش است.

وی با اشاره به اینکه کشور اتریش ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه پرورش آبزیان دارد، عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد که در قالب تفاهم‌نامه دانش فنی بین چهارمحال و بختیاری و اتریش صورت بگیرد، همچنین صدور روادید تسهیل شود.

در پایان جلسه آیت احمدی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه آب، گردشگری، کشاورزی و صنعت، اظهار کرد: گاهی اختلاف دما در گرمترین و خنک‌ترین شهر استان به ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و این استان به استان چهارفصل معروف است.

وی افزود: صنایع بزرگی هم‌چون فولاد، نساجی، سیمان، پتروشیمی، ورق گالوانیزه، موکت، خوراک آبزیان و فولاد در این استان وجود دارد، همچنین در حوزه کشاورزی مزارع متعددی در کشت گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندر و باغات هلو، انگور، بادام و … ایجاد شده است.

احمدی تأکید کرد: علاقه‌مند به گسترش همکاری بین استان چهارمحال و بختیاری و کشور اتریش در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی و صنعت  هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کشور اتریش جزو ۱۰ کشور ثروتمند و ۲۹ صادرکننده برتر جهان است، انتظار داریم با گسترش همکاری‌های دوسویه این کشور زمینه همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا را تسهیل کند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *