سفرهای نوروزی

حجم “بی‌سابقه” سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند

ستاد نوروزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با پیش‌بینی حجم “بی‌سابقه” سفرهای نوروزی پس از دو سال وقفه و محدودیت، از ۲۵ اسفندماه کار خود را آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا، این وزارتخانه با برگزاری همایش «به استقبال نوروز ۱۴۰۱» برخی برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده در موزه‌ها، پایگاه‌ها و محوطه‌های تاریخی، نوروزگاه‌ها و مقاصد سفر برای تعطیلات نوروز را تشریح کرد.

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در این همایش گفت: پیش‌بینی این است که نوروز پیش‌ رو از نظر حجم سفرها یک نوروز بی‌سابقه باشد. البته مصوبات ستاد ملی کرونا و تصمیم‌های وزارت بهداشت، هرچه هست باید رعایت شود، اما پیش‌بینی می‌شود امسال حجم سفرها بالا خواهد بود.

او افزود: در این‌باره توصیه‌های لازم برای چگونگی برنامه‌های نوروز از سوی مهندس ضرغامی انجام شده و ستاد ملی کرونا نیز در این باره در حال برنامه‌ریزی است و نتایج به‌زودی اعلام خواهد شد.

معاون گردشگری گفت: تأسیسات گردشگری و ذی‌نفعان این حوزه باید خودشان پیشگام رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند. انتظار داریم موضوع رعایت این پروتکل‌ها و نیز انعکاس رسانه‌ای این رعایت کردن‌ها به خوبی انجام شود.

شالبافیان همچنین  اظهار کرد: با راهنمایی‌های قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی قرار شد پایگاه‌های ملی و جهانی میزبان مراسم نوروزی صدا و سیما باشند که در این‌باره برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم با مسؤولان رسانه ملی در حال انجام است.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در نوروز ۱۴۰۱ برای معرفی هرچه بهتر برنامه‌های وزارتخانه، احصای آمار دقیق بازدیدکنندگان، معرفی سامانه جامع اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به شکایات ۰۹۶۲۹، استفاده از ظرفیت راهنمایان گردشگری، فراهم کردن شرایط مناسب برای اقامه نماز، هماهنگی برای افزایش ساعت کاری مجموعه‌های تاریخی، توجه به زیرساخت‌هایی مانند تامین آب آشامیدنی، نصب پلاکاردهای خوش‌آمدگویی، برنامه‌ریزی برای اسکان در شرایط بحرانی و … از موضوعاتی است که اماکن تاریخی و فرهنگی و پایگاه‌های ملی و جهانی باید به آن در نوروز ۱۴۰۱ توجه شود.

معاون گردشگری گفت: باید این ذهنیت در عموم مردم شکل بگیرد که تأسیسات گردشگری و اماکن فرهنگی تاریخی و نیز پایگاه‌های ملی و جهانی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی پیشگام هستند.

موزه‌ها شلوغ می‌شود

سعید اوحدی ـ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ نیز گفت: دکتر علی دارابی (قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی) به عنوان رئیس ستاد نوروز کارها را مدیریت می‌کنند. ستاد نوروزی گردشگری از ۲۵ اسفندماه فعال می‌َشود. قصد داریم با برگزاری همایش به استقبال نوروز در بخش‌های مختلف برویم و کمبودها را رفع کنیم. همچنین روز گذشته (دوشنبه دوم اسفندماه) ستاد نوروزی معاونت توسعه و مدیریت منابع را تشکیل دادیم. ما پشتیبان مدیران کل استانی هستیم.

وی افزود: در شرایط ویژه‌ای قرار دادیم، از دو هفته پیش سراغ مدیران کاخ موزه‌های تهران رفتیم که درگیر نوروز هستند و بازدیدکنندگان زیادی دارند. جمعیت زیادی در نوروز از موزه‌ها بازدید می‌کنند و به این منظور تمهیداتی در حوزه منابع انسانی اندیشیده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۱۴۰۰ نیرو در پایگاه‌های ملی داریم و تعداد نیروهای ما در کل ستاد وزارتخانه ۱۵۰۰ نفر است. سازمان برنامه و بودجه از ما درخواست کرده توجیهات جذب نیرو در پایگاه‌ها را ارائه دهیم، همچنین باید خودمان را با محدودیت‌هایی که داریم تطبیق دهیم.

وی در ادامه وضعیت اعتبارت وزارت خانه را بهبود یافته توصیف کرد و گفت: با تخصیص اعتبار به استان‌ها در نوروز ۱۴۰۱ شاهد برنامه‌های بسیار خوبی خواهیم بود.

اوحدی افزود: تاکید مهندس ضرغامی بر انضباط مالی است. اعتقاد آقای وزیر این است که وقتی انضباط مالی باشد نتایج بهتری کسب خواهیم کرد. خوشبختانه باید این نوید را بدهم که حداقل در حوزه ستادی وزارتخانه اسناد مالی ما به روز است. وقتی اسناد مالی به روز باشد، یک آرامش روحی حاکم خواهد شد و در این فضای همراه با آرامش نبوغ نیز به وجود خواهد آمد.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر تحریم‌های ظالمانه‌ای به کشور تحمیل شده است، اما به لطف خدا و مدیریت بسیار خوب رهبر معظم انقلاب شاهد این هستیم که کشور به خوبی دارد اداره می‌شود.

افزایش حفاری‌های غیرمجاز در نوروز

سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری ـ فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور ـ در همایش «به استقبال نوروز ۱۴۰۱» گفت: تجربه نشان داده در تعطیلات نوروز این احتمال وجود دارد که حفاری‌های غیرمجاز افزایش یابد و درخواست ما این است که همکاران در استان‌ها آمادگی خود را در نوروز تقویت کنند.

وی افزود: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در نوروز آماده‌باش کامل است تا بتواند با هوشیاری به ارائه خدمات بپردازد. در نوروز علاوه‌بر صیانت از آثار تاریخی وظیفه انتظام‌بخشی به اماکن را نیز با توجه به افزایش ورود بازدیدکنندگان بر عهده داریم و همکاران ما در این باره آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با بیان این‌که شعار نوروزی ما “مشارکت اجتماعی، محافظت اطمینان‌بخش” است، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در انجام ماموریت‌ها به ما کمک کند تقویت همکاری‌ها با پلیس پیشگیری است. همکاران خوب ما در استان‌ها بر اساس دستورالعمل‌های اعلام شده در نوروز همکاری خود را با پلیس پیشگیری تقویت کنند.

فرهاد عزیزی زلانی ـ مدیرکل امور پایگاه‌ها ـ نیز از آماده‌سازی پایگاه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: از ۱۵ اسفند اقدامات اجرایی شروع می‌شود و بخشنامه به استان‌ها برای اجرای برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ ابلاغ شده است.

وی با اشاره به کاهش سفرها و بازدید از پایگاه‌ها و محوطه‌های تاریخی در دوران کرونا، گفت: در سال ۹۸ حدود هفت میلیون گردشگر از سایت‌های جهانی بازدید کردند که این تعداد در زمان کرونا به ۴۲۲هزار نفر رسید.  برنامه‌های متعددی برای گردشگری آثار میراث جهانی و ملی ایران برای پساکرونا در نظر گرفته شده است و تلفیق میراث ملموس و ناملموس در آثار و اماکن تاریخی در نوروز را خواهیم داشت.

نمایش آثار کمتر دیده شده در موزه‌ها و تعطیلی کاخ‌موزه‌ها در ۱۳ فروردین

مرتضی ادیب‌زاده ـ سرپرست اداره‌کل موزه‌ها ـ نیز از پیشنهاد به موزه‌داران برای نمایش آثار کمتر دیده شده در نوروز، همچون نسخ خطی، شاهنامه و گنجینه‌ها در قالب نمایشگاه سخن گفت و افزود: امسال بخشنامه نوروز را ۲۳ بهمن به مدیران استان‌ها و موزه‌ها ابلاغ کردیم. برنامه‌های نوروزی امسال از ۲۵ اسفندماه آغاز می‌شود و مدیران استان‌ها و مدیران موزه ملی برنامه‌های خود را بر اساس این بخشنامه اجرا کنند.

وی همچنین گفت: پیشنهادمان به مدیران موزه‌ها به مناسبت پایان سرایش شاهنامه در ۲۵ اسفندماه این است که شاهنامه‌های تاریخی موجود در گنجینه‌های موزه‌ها را نمایش دهند.

ادیب‌زاده اظهار کرد: مدیران مجموعه‌های تاریخی اولویت‌های حفاظتی و پروتکل‌های بهداشتی را در نوروز در نظر بگیرند. همچنین فروشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات را در جای مناسب جانمایی کنند.

سرپرست اداره‌کل موزه‌ها بیان کرد: درخواست داریم از راهنمایان تخصصی در موزه‌ها برای معرفی استفاده شود و بخشنامه نوروز به دقت اجرا شود. ستادی نیز قرار است برای پاسخگویی به سوالات مدیران درباره بخشنامه نوروز تشکیل شود.

او درباره تعطیلی موزه‌ها در تعطیلات نوروز گفت: در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ موزه‌ها باید تا ساعت ۵ عصر باز باشند و در ۱۳ فروردین کاخ موزه‌هایی که دارای فضای سبز هستند، می‌توانند برای تعطیلی به اداره موزه‌ها اعلام کنند.

پرداخت حقوق نیروهای پایگاه‌های تاریخی را فراموش نکنید

حمید فدایی ـ مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ـ نیز این میان به دستمزد و حقوق نیروهای پایگاه‌ها که همواره با تاخیرهای طولانی پرداخت می‌شود، اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه پایگاه‌های ملی و جهانی ضروری است و باید به طور جدی به آن توجه شود، موضوع حقوق و دستمزد نیروهای پایگاه‌ها است. راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه شده که توجه به آن‌ها می‌تواند به رفع این دغدغه کمک کند.

مدیر موزه ملی ایران، مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس، مسؤول موزه‌های خراسان جنوبی، مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد و مدیر پایگاه محور باستان‌شناسی ساسانی نیز در این همایش به برخی برنامه‌های در دست اقدام این موزه‌ها و پایگاه‌های تاریخی برای نوروز اشاره کردند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *