گیلان

جشن شیرینی رمضان در نوروز گیلان

گیلانیان در گذر تند زمان فرهنگ سفره سرزمینشان را به وسعت جهانی گستردند و نگذاشتند سرعت زمان بر فرهنگ و آئینشان چیره شود و برگزاری جشنواره «رشته خشکبار» در آستانه ماه مبارک رمضان گواه بر میزبانی از ماه مهمانی خدا در این خطه سبز دارد.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، اکران زندگی آدمیان بر مدار دور تند قرار گرفت و ارتباطات بر چهره دیگری می گذرد؛ همانطور که شاهد هستیم فرهنگ غذا رفته رفته قوام خود را از دست می دهد و عطر خوش غذاهای مادر بزرگ می رود که نوستالژی جدیدی خلق کند. اما گیلانیان این تهدید را به فرصت تبدیل کردند زیرا سفره گیلانی بواسطه عطر، اصالت و سلامت و قرارگیری رشت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو، شهرت جهانی یافته است.

لذت خوردن ماهی سفید برشته در کنار باقلا قاتوق، ترشی هفت تا بیجار (بیجار در گیلان به معنای شالیزار و مزرعه است)، سیر ترشی، ترب سفید ، زیتون پرورده و بیش از ۲۵۰ نوع غذای شناخته شده گیلانی در فضای مه آلود و بارانی شمال لذت ماندگار می آفریند.به گفته کارشناسان گردشگری، غذا در ارتباط مستقیم با اقلیم قرار دارد و هر ناحیه جغرافیایی به اقتضای طبیعت خود نوع متفاوتی از تغذیه را به همراه می آورد. گیلان نیز به واسطه طبیعت غنی و سبز در میان استان‌های کشور از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است.

اهمیت این مساله تا بدانجاست که شبکه شهرهای خلاق یونسکو، خوراک شناسی را نیز در کنار ۶ حوزه خلاق دیگر از جمله صنایع دستی، هنرهای بومی ، هنرهای رسانه‌ای ،فیلم، طراحی، ادبیات و موسیقی پوشش می‌دهد و رشت نیز از سال ۹۴ به عضویت این شبکه در حوزه خوراک پیوست.

جشنواره رشته خوشکار در صومعه سرا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان صومعه‌سرا از برگزاری هفتمین جشنواره سنتی و بومی‌محلی رشته‌خوشکار در بخش طاهرگوراب این شهرستان و به مناسبت نوروز خبر داد.

علیرضا مهرگان با اعلام این خبر گفت: شیرینی رشته‌خوشکار بخشی از فرهنگ غذایی ماه مبارک رمضان در گیلان و  از شیرینی‌های سنتی این شهرستان است و طبخ آن در ایام ماه‌ مبارک رمضان به عنوان بخشی از فرهنگ مردم گیلان رواج دارد.؛بطوریکه مهارت سنتی تهیه این شیرینی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان صومعه‌سرا گفت: هفتمین دوره از برگزاری این جشنواره، به منظور معرفی این میراث مردم گیلان در ایام نوروز و حضور گسترده گردشگران در گیلان، همزمان با گرامیداشت روز جمهوری اسلامی در روز ۱۲ فروردین‌ماه در بخش طاهرگوراب شهرستان صومعه‌سرا برگزار می شود.

چنانچه از تحقیقات مردم نگاری شهرهای استان گیلان بر می آید، به تقریب هیچ آیین و سنتی از اهالی این منطقه ( از تولد و دندان در آوردن نوزاد تا ازدواج و بارداری و از مراسم مذهبی تا آیین های ملی و از بیماری تا سوگواری ) بدون وجود غذای خاص آن مراسم رسمیت نداشته است ؛ در این رابطه باورها و اعتقادات فراوانی در زندگی مردم مشاهده می شود.

جذابیت های آئینی گیلان جشنواره می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان به تدوین تقویم جشنواره ای در استان اشاره کرد و گفت: بدلیل جذابیت های آئینی، بومی و محلی و تولیدی این تقویم برای سال ۱۴۰۱طرح ریزی شده است.
ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس این تقویم ۳۰ جشنواره در سال جدید با محوریت محصولات کشاورزی و صنایع دستی ،آئین های بومی، بازی های محلی برنامه ریزی شده است که جشنواره چای در املش،بهارنارنج در لنگرود و کومله، نیشکر در صومعه سرا برخی از آنها است.

وی همچنین از ثبت ملی مراسم آئینی پخت آش نذری حضرت فاطمه زهرا (س) و ضیافت فاطمی شهرستان شفت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

جهانی با بیان اینکه آئین ضیافت فاطمی و مهارت پخت آش نذری حضرت فاطمه زهرا از جمله آئین‌های سنتی و ریشه‌دار شهرستان شفت به شمار می‌رود افزود:آیین‌های سنتی مختلفی در مناسبت‌های مختلف مذهبی از گذشته در فرهنگ محلی مردم گیلان رواج داشته که لازم است این مجموعه فرهنگ ارزشمند به شکل اصیل به نسل‌های آتی منتقل شود.

امروزه جغرافیای تغذیه در فضای جغرافیایی خاص خود و در ارتباط با سایر عناصر فضایی از اهداف پر طرفدار و پر درآمد در کشورهای پیشرو در امر توریسم محسوب می شود.

گیلان را بایستی در چهار فصل دید و حظ جنگل و باران، برنج و شالی، رودهای خروشان و پامچال، زیستگاه قو و مرغابی، خروش روز و شب امواج دریا، جشن رنگ در لباس های محلی و رسوخ طعم طبیعت در غذاهای محلی و جشن ها و آیین ها و هزاران جاذبه طرح به طرح را حس کرد.

خرسندیم که هنوز گیلان به نسبت دیگر نقاط کشور، نماد آبادانی است؛ رودها در روستاهایش می خروشند و هنوز شناسه اش جنگل، شالی و باران است و فرهنگش سرخوش آئین هایی است که برای مردمان سرزمینمان و دیگر مردمان دور، گیراست.

منبع:ایرنا

 

مقالات مشابه :

10 تا از بهترین غذاهای خیابانی استانبول

10 غذای خیابانی در دبی

معرفی 10 غذای سنتی کشور بلغارستان

تا حالا «چکدرمه» خورده اید؟ / مراقب انگشتان خود باشید

گردشگری غذا در گلستان، ظرفیتی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *