گیلان

ماسوله، قلعه رودخان و موزه میراث روستایی؛ مثلث گردشگری

گیلان سراسر مقصدی کیمیا در گردشگری است که در این میان شهر تاریخی ماسوله، قلعه رودخان و موزه میراث روستایی به عنوان شناخته شده ترین مقاصد گردشگری این استان همچون مثلث گردشگری محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، گیلان به طبیعتش شهره است اما  افزایش ۲۵ درصدی بازدید از بناهای تاریخی بر اساس آمارهای نوروزی نشان می‌دهد که نمی‌توان از تاریخ و فرهنگش گذشت و در این بین ماسوله ،قلعه رودخان و موزه میراث روستایی گیلان بیشترین اقبال را داشته اند.

اگرچه سه مقصد گردشگری یادشده گیلان آوازه ای جهانی یافته اند اما متولیان گردشگری استان در پی معرفی جاذبه هایی نو از این مناطق هستند.

گیرایی هایی نو در نوروز گیلان

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گیلان از معرفی مقاصد جدید گردشگری در استان گیلان با استفاده از ظرفیت شهر و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی استان در ایام نوروز ۱۴۰۱ با عنایت به سیاست‌گذاری معاونت صنایع‌دستی کشور خبر داد.

فرزاد رشیدی بیان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت ۷ روستا و شهر ملی و جهانی صنایع‌دستی برای معرفی مقاصد جدید گردشگری در ایام برگزاری سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ می‌تواند فوایدی چون رشد صنعت گردشگری و ایجاد توسعه اقتصادی متوازن گیلان را به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس  سیاست های معاونت صنایع دستی کشور با هماهنگی ‌های انجام شده در این هفت شهر و روستا طی ایام نوروز نمایشگاه فصلی عرضه محصولات صنایع‌دستی هنرمندان برپا است.

نمایشگاه عرضه محصولات چادرشب‌بافی در روستای جهانی قاسم‌آباد شهرستان رودسر، نمایشگاه صنایع‌دستی در شهر ملی رشتی‌دوزی رشت، روستاهای ملی چوب‌تراشی شالما شهرستان ماسال، روستای ملی حصیربافی فشتکه شهرستان خمام، روستای ملی شال‌بافی ارده رضوانشهر، روستای ملی گلیم‌بافی عنبران شهرستان آستارا و روستای ملی سفال سنتی جیرده شفت از جمله برنامه‌های اجرایی این معاونت در ایام نوروز ۱۴۰۱ است.

بازدید رایگان از اغلب جاذبه های تاریخی گیلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اعلام کرد:با تمهیدات پیش‌بینی شده به منظور معرفی داشته‌های غنی فرهنگی و تاریخی مردم مناطق مختلف استان گیلان، تلاش شد تا مسافران و گردشگران نوروزی ۱۴۰۱ بتوانند از اغلب بناهای تاریخی و فرهنگی گیلان به صورت رایگان بازدید کنند.

جهانی افزود:موزه میراث ‌روستایی گیلان، قلعه رودخان و شهر تاریخی ماسوله محبوب‌ترین مقاصد گردشگران نوروزی ۱۴۰۱ استان گیلان در حوزه اماکن تاریخی تا کنون هستند.
جهانی اظهار داشت:۵۰۰ بنای تاریخی و میراث فرهنگی ، ۲۵۰ میراث طبیعی و ۳۰موزه  برای پذیرایی از میهمانان نوروزی برنامه ریزی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته، همه مراکز گردشگری و تاسیسات اقامتی – پذیرایی برای خدمات رسانی بهینه به گردشگران در آمادگی کامل هستند.

۲۰۰ بازدید برای نظارت بر کمیت و کیفیت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد : بازرسی و نظارت از خدمات گردشگری با آغاز تعطیلات نوروزی شدت یافته و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.
حمیدرضا آذرپور با  اشاره به گشت‌های شبانه‌روزی تیم‌های نظارتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع ‌دستی استان گیلان گفت: تاکنون تعداد ۲۰۰ بازدید نظارتی از نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کیفیت و کمیت خدمت‌رسانی تأسیسات گردشگری و اقامتی استان گیلان انجام شده است.
وی یادآور شد:۵۰۰ نفر از کارشناسان دستگاه های عضو  ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی کیفیت،کمیت و نرخ خدمات گردشگری را تا پایان تعطیلات نوروزی مورد نظارت و بازرسی قرار می‌دهند.
آذر پور گفت: با تشکیل ستاد اجرایی خدمات سفر استان و تشدید بازرسی ها، بر حسن انجام وظایف واحدها نظارت کامل صورت می گیرد.

وی اضافه کرد:لازم به ذکر است مسافران و میهمانان نوروزی در صورت هر گونه پیشنهاد، انتقاد یا شکایت در خصوص سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ می‌توانند از طریق مسیرهای ارتباطی پیش‌بینی‌شده موارد موردنظر خود را بیان کنند.

سامانه پیام کوتاه ۲۰۰۰۴۴۰، سامانه تلفنی ارتباط مردمی و رسیدگی به شکایات کشور ۰۹۶۲۹، روابط عمومی ستاد استان :۳۳۷۲۶۷۸۳ – ۰۱۳، رسیدگی به شکایات ستاد:۳۳۶۱۸۴۶۵، دبیرخانه ستاد ۳۳۶۱۸۴۶۴، ستاد اسکان ۳۳۶۱۸۴۵۹ و راهنمای تلفنی سفر با شماره تماس ۳۳۳۲۶۵۵۶ پل ارتباطی مردم با مسئولان است.

گیلان با سه هزار و ۲۵۲ تاسیسات گردشگری میزبان میهمانان نوروزی  شده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *